Transport szkła to przedsięwzięcie w którym liczy się kilka kluczowych aspektów. W niniejszym artykule podzielimy je na etapy. Najbardziej kluczowe z nich przedstawi doświadczony specjalista ds. transportu Radosław Młot. Radosław pracuje w transporcie od przeszło 10 lat w firmie Sawpol i specjalizuje się w transporcie międzynarodowym ładunków wymagających transportu ze szczególnym zabezpieczeniem.

Transport zaczynamy od wyboru odpowiedniego auta. Do transportu szkła najlepiej mogą sprawdzić się auta typu: plandeka lub winda albo specjalistyczny pojazd do szkła.” – radzi Radek. Dlaczego?

  • Bus plandeka (do 3,5 tony) – sprawdzi się jeśli przesyłka nie jest zbyt ciężka (przybliżona waga jednej ścianki to ok. 30–40 kg).
  • Kontener z windą – jeśli trzeba będzie ładować na paletach lub mamy do czynienia z bardziej masywnymi panelami.

Dlaczego specjalistyczny pojazd do szkła nie jest pierwszym wyborem? „Szklarniak z regałami do szkła będzie oczywiście idealny, ale jest znacznie droższy i trudniej dostępny stąd Klienci rzadko się na niego decydują. Z tego względu nie utrzymujemy go w naszej flocie, ale na potrzeby Klienta jesteśmy w stanie go wynająć.” – wyjaśnia Radek.

Przy załadunku ręcznym trzeba unikać aut z bardzo wysoką podłogą, chyba że dostępna jest rampa lub winda.

Zabezpieczenie przy transporcie szkłatransport szkła

Drugim kluczowym elementem planowania jeśli chodzi o transport szkła jest zabezpieczenie towaru, które zaczyna się już od samego pakowania.

a) Pakowanie

Każda ścianka powinna być:

  • owinięta pianką polietylenową, folią bąbelkową lub kartonem,
  • oddzielona przekładkami z pianki/kartonu (żeby szyby się nie stykały),
  • owinięta stretch’em lub spięta taśmą (ale nie bezpośrednio na szkło!).

Bezpośrednie owijanie szkła stretch’em lub taśmą pakową nie jest zalecane z kilku istotnych powodów. Po pierwsze, materiały te wywierają nierównomierny nacisk. W przypadku szkła – szczególnie hartowanego – może prowadzić do uwolnienia wewnętrznych naprężeń i w efekcie do pęknięcia lub nawet eksplozji tafli. Po drugie, taśma klejąca może pozostawić trudny do usunięcia klej lub przy odrywaniu uszkodzić specjalne powłoki, takie jak warstwa hydrofobowa czy dekoracyjna. Z kolei stretch, jeśli się przesunie, może działać jak papier ścierny, szczególnie gdy pomiędzy folię a szkło dostanie się pył lub drobiny. Dodatkowo, bez odpowiedniego zabezpieczenia między taflami szkła, ich bezpośredni kontakt w trakcie transportu może prowadzić do przesuwania się, tarcia szkło o szkło. W konsekwencji prowadzi to do powstawania rys, mikropęknięć i uszkodzeń. Najważniejsze jest zabezpieczenie rogów i narożników. Konieczny jest stojak albo paleta do usztywnienia.

b) Transport szkła – ustawienie

Pionowo, pod kątem (najlepiej 5–15 stopni od pionu), na dłuższej krawędzi.

Zapytaliśmy również Pana Radka jak wygląda to w firmie Sawpol: „zwykle nie mamy do dyspozycji szklarniaka i wtedy stosujemy regaliki transportowe albo drewniane skrzynie na wymiar z wewnętrznymi przegrodami, ewentualnie palety z bocznymi oparciami i amortyzacją od dołu

c) Unieruchomienie

Co można zastosować aby unieruchomić przewożone szkło?

  • pasy transportowe (z zabezpieczeniem krawędzi),
  • kliny lub pianki stabilizujące od dołu i po bokach,
  • maty antypoślizgowe

Transport szkła – zasady i regulacje

Jak przy każdym transporcie nie może również zabraknąć formalności i zaleceń, które sprzyjają pomyślnej realizacji transportu.

Zalecana jest adnotacja dla zapakowanych elementów oraz kierowcy: „Towar kruchy, szkło – NIE RZUCAĆ”. W tym temacie Pan Radek również dodał swoje uwagi: „W praktyce adnotacje tego typu są niestety często ignorowane a niektórzy wręcz traktują je jak żart czy pusty standard. Mimo to warto je umieszczać – choćby po to, by w razie uszkodzenia mieć podstawę do reklamacji i pokazać, że towar był odpowiednio oznaczony. Nasi przewoźnicy takie oznaczenia traktują serio. Ale nie oszukujmy się – ostatecznie to nie napis chroni przesyłkę, tylko sposób, w jaki została zapakowana i zabezpieczona. Dla pewności dobrze jest też nakleić piktogram z kieliszkiem i napisem ‘FRAGILE’ – działa mocniej na wyobraźnię niż sama adnotacja tekstowa.

Dobra firma transportowa przy wartościowym transporcie szkła np. większej ilości towaru zasugeruje również dodatkowe ubezpieczenie Cargo – szczególnie przy transporcie szkła.

Formalności o które troszczy się firma transportowa to również nieprzekraczanie DMC czyli dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Należy więc upewnić się jakie auto ma DMC i ile faktycznie może załadować. Dobrze jest też korzystać z usług transportowych takich kierowców, którzy już mają doświadczenie z ładunkiem delikatnym.